O lęku językowym powstało już setki artykułów, a mimo to wciąż odnoszę wrażenie, że nauczyciele zdają się nie dostrzegać tego problemu. Nietypowe zachowania uczniów na lekcji, jak np.: unikanie kontaktu wzrokowego, „zacinki” podczas odpowiedzi, nieodrabianie pracy domowej, przypisywane są najczęściej zwykłemu lenistwu. Powód zaś bywa zupełnie inny:
to lęk językowy generuje pewne, czasami dziwne, reakcje i zachowania. Najłatwiej zauważyć go podczas wypowiedzi ustnych. Uważam, że każdy nauczyciel powinien poświęcić jedną godzinę na omówienie tego zjawiska. Może też spróbować zdiagnozować lęk w danej klasie za pomocą poniżej ankiety.
Horwitz E.K./Horwitz M.B. /Cope J. (1986): Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
Foreign Language Classroom Anxiety Scale – Skala lęku językowego
(tłumaczenie: Emilia Podpora-Polit)
Całkowicie zgadzam się / Zgadzam się / Nie wiem / Nie zgadzam się / Całkowicie nie zgadzam się
- Na lekcji języka obcego potrafię się tak zdenerwować, że zapominam to, co już znam.
- Nie rozumiem, dlaczego niektórzy ludzie tak się denerwują zajęciami z języka obcego.
- Martwię się konsekwencjami niezdania z języka obcego.
- Zaczynam panikować, kiedy mówię bez przygotowania na lekcji języka obcego.
- Zwykle jestem rozluźniony podczas rozwiązywania testów na lekcji języka obcego.
- Ciągle myślę o tym, że inni uczniowie są lepsi ode mnie pod względem językowym.
- W czasie lekcji łapię się na tym, że myślę o rzeczach niezwiązanych z zajęciami.
- Nie przeszkadzałoby mi wcale, gdybym chodził na więcej zajęć z języka obcego.
- Przeraża mnie, gdy nie rozumiem tego, co mówi nauczyciel na lekcji języka obcego.
- Drżę, gdy wiem, że zostanę wywołany do odpowiedzi na lekcji języka obcego.
- Nie martwię się błędami popełnionymi na lekcji języka obcego.
- Nigdy nie jestem pewien siebie, gdy wypowiadam się w języku ojczystym na lekcji języka obcego.
- Wstydzę się zgłaszać do odpowiedzi na lekcji języka obcego.
- Nie denerwowałbym się, gdyby rozmawiał w języku obcym z rodzimymi użytkownikami języka.
- Denerwuję się, kiedy nie rozumiem, co poprawia nauczyciel.
- Nawet gdy jestem dobrze przygotowany do zajęć, niepokoję się z ich powodu.
- Często mam ochotę nie iść na lekcję języka obcego.
- Czuję się pewnie, gdy wypowiadam się na lekcji języka obcego.
- Boję się, że nauczyciel jest gotowy do poprawy każdego popełnionego przeze mnie błędu.
- Czuję, jak mocno bije mi serce, gdy jestem wzywany do odpowiedzi na lekcji języka obcego.
- Im więcej się uczę do testu z języka obcego, tym bardziej jestem zdezorientowany.
- Nie czuję presji, by dokładnie przygotowywać się do lekcji języka obcego.
- Zawsze wydaje mi się, że inni uczniowie lepiej posługują się językiem obcym niż ja.
- Jestem bardzo pewny (pewna) siebie, gdy wypowiadam się w języku obcym przed innymi uczniami.
- Tok lekcji jest tak szybki, że boję się, że nie nadążę.
- Na lekcji języka obcego czuję większe napięcie i zdenerwowanie niż na innych lekcjach.
- Jestem zdenerwowany i zmieszany, gdy wypowiadam się na lekcji języka obcego.
- Gdy jestem w drodze na zajęcia z języka obcego, czuję się pewnie i jestem zrelaksowany.
- Denerwuję się, gdy nie rozumiem każdego słowa w języku obcym wypowiadanego przez nauczyciela.
- Czuję się przytłoczony liczbą zasad, których musisz się nauczyć, by mówić w języku obcym.
- Boję się, że inni uczniowie będą się śmiać, gdy będę mówił w języku obcym.
- Prawdopodobnie czułbym się dobrze mając do czynienia z rodzimymi użytkownikami języka.
- Denerwuję się, gdy nauczyciel zadaje pytania, których wcześniej nie przygotowałem.
W skali ujęte są następujące rodzaje lęku:
- Lęk przed słuchaniem, np. 4, 29;
- Lęk przed mówieniem, np. 9, 20;
- Lęk testowy, np. 8, 21;
- Lęk przed negatywną oceną otoczenia, np. 7, 23;
- Lęk przed błędami, np. 2, 19.
Wybrana literatura w języku polskim
M. Kolber, Zrozumieć lęk językowy
B. Czwartos, Rola telefonu komórkowego w pokonaniu lęku językowego związanego z kształceniem sprawności mówienia na lekcji języka obcego.
http://www.ksj.pwsz.konin.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/KSJ-2-1_71-86.pdf
M. Marzec-Stawiarska, Czego boją się uczniowie na lekcjach języka obcego
http://jows.pl/sites/default/files/JOwS_4_2011.pdf
S. Kalińska-Łuszczyńska, Lęk językowy – jak pomóc studentom w przełamywaniu barier w mówieniu w języku obcym. W A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Polecam również moje publikacje.