Powolne zapamiętywanie albo raczej szybkie zapominanie to zmora wielu uczniów. Niewiele osób może pochwalić się świetną pamięcią i brakiem problemów w tym zakresie. Prowadząc kursy dla opiekunek ciągle zadaję sobie pytanie: jak poprawić efektywność nauczania słownictwa? Co zrobić, by uczniowie szybciej zapamiętywali?
Na zajęciach nie stosuję zadań wymagających użycia smartphonów i internetu. Nie każdy z moich uczniów zna te formy komunikacji. Opieram się na tradycyjnych zadaniach.
Jak powszechnie wiadomo, nie ma jednej metody, która sprawdzi się u każdego. Każdy z nas jest inny i każdy z nas przyswaja inaczej. To, co u jednej działa, u drugiej może okazać się porażką. Zdarza się, że niektórzy zapamiętują przez pisanie, inni przez słuchanie, niektórzy lubią wszystko segregować, układać, analizować. U jednych w zeszycie panuje totalny chaos, u innych porządek. Nie można wszystkim narzucać jednej metody, bo typ „uporządkowany” nie odnajdzie się w twórczym bałaganie, i odwrotnie. Temu, co funkcjonuje w (często pozornym) chaosie, nie pomoże w nauce porządek.
Co pomaga przyswajać słownictwo?
Odpowiedź jest prosta: aktywność. Mechaniczne wkuwanie wyizolowanych słówek (powtarzanie na głos, w pamięci) nie jest skuteczne. Zapamiętujemy, ale pozornie, na krótko. Im więcej pracy włożymy w przyswojenie, tym trwalszy ślad w pamięci. Jakie sposoby nauki można uznać za efektywne?
Skuteczne są:
Skojarzenia, nietypowe, dziwne, zaskakujące obrazki tworzone w wyobraźni z odniesieniem do tego, co już znamy, np.
die Hose (spodnie) kojarzy mi się z hiszpańskim imieniem Hose. Wyobrażam sobie Hiszpana w spodniach – Hose.
Die Butter (masło), wymowa tego słowa – „buta” kojarzy mi się z butem, oczami wyobraźni widzę but wykonany z masła.
das Kleid widzę sukienkę, która klei się do ciała,
Wykorzystanie synonimii i antonimii
laut – leise; groß – klein
Grupowanie wyrazów
Co łączy podane wyrazy: Tee, Kaffee, Saft – są to napoje; Butter, Milch, Käse – produkty mleczne
Wybierz wyraz, który nie pasuje, np. Schrank, Bett, Rock, Stuhl
Są to proste zadania – zagadki, kursanci mogą je sami tworzyć i przedstawiać na zajęciach.
Praca z obrazkami
Dobre śniadanie: Jakich produktów, Twoim zdaniem, tutaj brakuje.
Powiedz, czy to jest zdrowy obiad. (Was ist gesund?, Was ist ungesund?)
Unikam zadań typowo testowych, np. wielokrotnego wyboru, gdzie uczeń może zgadnąć dobrą odpowiedź. To tylko niektóre z zadań, które stosuję na zajęciach. Staram się, by były wielofunkcyjne, miały w sobie potencjał. Powyższe obrazki można opatrzyć innymi poleceniami, np. Jakie widzisz produkty mleczne, warzywa, przyprawy? Do zadania typu „Jaki wyraz tutaj nie pasuje” można dodać polecenie: Dopisz kolejne słowo pasujące do pozostałych itp.