Powolne zapamiętywanie albo raczej szybkie zapominanie to zmora wielu uczniów. Niewiele osób może pochwalić się świetną pamięcią i brakiem problemów w tym zakresie. Prowadząc kursy dla opiekunek ciągle zadaję sobie pytanie: jak poprawić efektywność nauczania słownictwa? Co zrobić, by uczniowie szybciej zapamiętywali?

Na zajęciach nie stosuję zadań wymagających użycia smartphonów i internetu. Nie każdy z moich uczniów zna te formy komunikacji. Opieram się na tradycyjnych zadaniach.

Jak powszechnie wiadomo, nie ma jednej metody, która sprawdzi się u każdego. Każdy z nas jest inny i każdy z nas przyswaja inaczej. To, co u jednej działa, u drugiej może okazać się porażką. Zdarza się, że niektórzy zapamiętują przez pisanie, inni przez słuchanie, niektórzy lubią wszystko segregować, układać, analizować. U jednych w zeszycie panuje totalny chaos, u innych porządek. Nie można wszystkim narzucać jednej metody, bo typ „uporządkowany” nie odnajdzie się w twórczym bałaganie, i odwrotnie. Temu, co funkcjonuje w (często pozornym) chaosie, nie pomoże w nauce porządek.

Co pomaga przyswajać słownictwo?

Odpowiedź jest prosta: aktywność. Mechaniczne wkuwanie wyizolowanych słówek (powtarzanie na głos, w pamięci) nie jest skuteczne. Zapamiętujemy, ale pozornie, na krótko. Im więcej pracy włożymy w przyswojenie, tym trwalszy ślad w pamięci. Jakie sposoby nauki można uznać za efektywne?

Skuteczne są:

Skojarzenia, nietypowe, dziwne, zaskakujące obrazki tworzone w wyobraźni z odniesieniem do tego, co już znamy, np.

die Hose (spodnie) kojarzy mi się z hiszpańskim imieniem Hose. Wyobrażam sobie Hiszpana w spodniach – Hose.

Die Butter (masło), wymowa tego słowa – „buta” kojarzy mi się  z butem, oczami wyobraźni widzę but wykonany z masła.

das Kleid widzę sukienkę, która klei się do ciała,

Wykorzystanie synonimii i antonimii

laut – leise; groß – klein

Grupowanie wyrazów

Co łączy podane wyrazy: Tee, Kaffee, Saft – są to napoje; Butter, Milch, Käse – produkty mleczne

Wybierz wyraz, który nie pasuje, np. Schrank, Bett, Rock, Stuhl

Są to proste zadania – zagadki, kursanci mogą je sami tworzyć i przedstawiać na zajęciach.

Praca z obrazkami

Dobre śniadanie: Jakich produktów, Twoim zdaniem, tutaj brakuje.

food-1216731_1920

Powiedz, czy to jest zdrowy obiad. (Was ist gesund?, Was ist ungesund?)

food-3142038_1920

Unikam zadań typowo testowych, np. wielokrotnego wyboru, gdzie uczeń może zgadnąć dobrą odpowiedź. To tylko niektóre z zadań, które stosuję na zajęciach. Staram się, by były wielofunkcyjne, miały w sobie potencjał. Powyższe obrazki można opatrzyć innymi poleceniami, np. Jakie widzisz produkty mleczne, warzywa, przyprawy? Do zadania typu „Jaki wyraz tutaj nie pasuje” można dodać polecenie: Dopisz kolejne słowo pasujące do pozostałych itp.