W ostatnim numerze Języków Obcych w Szkole (nr 3/2015), w artykule Christopha Mohra „Niemiecki w szkole” znalazłam taką oto informację:

„Badania przeprowadzone przez Halinę Stasiak z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Juergena Kruemma z Uniwersytetu Wiedeńskiego pokazują, że uczniowie, którzy naukę języków obcych rozpoczynają od języka o bogatej strukturze w taki sposób jak język niemiecki, na końcu nauki w szkole mają pod względem poziomu kompetencji językowych przewagę nad swoimi rówieśnikami, gdyż posługują się obydwoma językami na poziomie samodzielnego użytkownika. Uczniowie, którzy zaczęli naukę od języka angielskiego, opanowali go także na poziomie B, jednak drugi z pozoru trudniejszy język – już tylko na poziomie A, co odpowiada poziomowi początkującemu” (s. 108).

Niestety autor artykułu nie podaje źródła tych badań, mnie też nie udało się jeszcze do nich dotrzeć. Jak się okazuje, nauka niemieckiego jako pierwszego języka jest korzystniejsza. Ja osobiście uważam, że najważniejsze jest dbanie o rozwijanie kompetencji dziecka w języku ojczystym, czyli najpierw język polski, potem niemiecki, a następnie angielski.

Juergen Krumm podaje jeszcze inne powody, dlaczego warto uczyć się najpierw niemieckiego. Poniżej podaję link do rozmowy z nim:

http://www.goethe.de/ins/cz/pra/lhr/dls/daf/dau/de4568512.htm