„Co zrobić, aby nauczyć się języka obcego?” – to pytanie często pojawia na zajęciach językowych lub podczas rozmowy ze znajomymi. Wiele osób ma za sobą kilka lub nawet kilkanaście lat nauki, a niewiele potrafi powiedzieć w języku obcym. Istnieją szybkie kursy i cudowne metody, ale czy rzeczywiście są one tak skuteczne, jak obiecują w reklamie?

Odpowiedzi na to pytanie szukałam w poradniku „Jak nauczyć się języka obcego. 45 ekspertów językowych zdradza sekrety efektywnej nauki języków”, którą można pobrać na stronie:

http://www.sprachcaffe.com/polski/poradnik/jak-nauczyc-sie-jezyka-obcego.htm

Ci, którzy osiągnęli sukces w nauce języka, niemal jednogłośnie stwierdzają, że nie ma cudownej metody gwarantującej szybkie opanowanie języka.

Każda metoda jest dobra, jeśli przynosi rezultaty. Przede wszystkim podczas nauki należy uwzględniać własne predyspozycje i preferencje: jeśli ktoś jest typem sowy, niech uczy się wieczorem, wzrokowcy niech dbają o bodźce wizualne itd. Nie metoda jest ważna, a motywacja, o czym ja także pisałam na blogu. Istotne jest, by korzystać z każdej okazji do nauki, otaczać się językiem, np. oglądać obcojęzyczną telewizję i programy typu show, pisać e-maile itp.

Osobiście uważam, że istotnym wyzwaniem nie jest nauczenie się języka, ale utrzymanie jego znajomości na osiągniętym poziomie. Wszyscy, którzy opanowali chociaż jeden język, wiedzą, jak szybko on ucieka, gdy nie jest używany. Zastój lub cofanie się w rozwoju językowym to zmora wielu nauczycieli, którzy uczą języka na niskim poziomie. Co zatem zrobić, aby powstrzymać ten proces? Po prostu uczyć się dalej, starać się mieć stały kontakt z żywym językiem.

Na podstawie powyższego poradnika zrobiłam zestawienie skutecznych strategii językowych. Można je zaprezentować uczniom, którzy, jak się okazuje, naukę języka często kojarzą tylko z podręcznikiem i wkuwaniem na pamięć.

SŁOWNICTWO

– uczenie się słownictwa za pomocą narzędzi internetowych jak Anki, Memrise, Quizlet

– mnemotechniki, skojarzenia

– powtórki

– fiszki robione własnoręcznie lub komputerowo, (20 lat temu, kiedy fiszki nie były jeszcze tak znane, sama robiłam takie karteczki)

– tłumaczenie tekstów piosenek

– wypisywanie słownictwa z oglądanych filmów, (ja zatrzymuję film i robię fiszkę komputerową w programie Anki)

– przyklejanie karteczek na przedmiotach

– mapy skojarzeniowe (mind maps)

– wizualizacja

– tworzenie własnych zdań (ustnie lub pisemnie) z poznanym słownictwem

– podręczny notatnik, zapisywanie każdego słówka, (ja taki notatnik miałam nosiłam podczas pracy wakacyjnej w Austrii)

– uczenie się na pamięć tekstów (np. poetyckich)

– zmienianie języka Windows na język, którego się uczymy, tak samo można zrobić z Facebookiem i innymi aplikacjami)

– robienie planu dnia w danym języku

– tłumaczenie szyldów, nazw sklepów itd.

– słuchanie nagrań do podręczników

– uczenie się całych wyrażeń i zdań (20 lat uczyłam się tak za pomocą kaset i książeczek pt. „Błyskawiczny kurs języka niemieckiego)

MÓWIENIE

– częste rozmowy (z rodzimymi użytkownikami języka, na lekcji)

– śpiewanie i czytanie na głos

– ustne streszczanie tekstów

– tłumaczenia na bieżąco: „a jak brzmiałoby to, w języku obcym”

– czytanie i mówienie do siebie na głos

– powtarzanie nagrań za lektorem

– nagrywanie siebie na dyktafon (np. opowiadanie o minionym dniu, streszczanie radiowych informacji)

GRAMATYKA

– robienie dużej ilości ćwiczeń (na kursie ZD przerobiłam prawie całą gramatykę Dreyer/Schmitta)

– tłumaczenia zdań z języka polskiego na język obcy

– samodzielne analizowanie i budowanie zdań

– kontekstowe uczenie się gramatyki (nie same reguły, ale używanie gramatyki)

– słuchanie audiobooków

CZYTANIE

– słuchanie piosenek i czytanie transkrypcji

– czytanie tekstów ze słownikiem

– stosowanie różnych stylów czytania

– sięganie po różne teksty, (ja np. jako studentka dużo uczyłam się z austriackich brukowców, których miałam pod dostatkiem w miejscu pracy)

– czytanie e-booka razem z audiobookiem

– czytanie na głos

– czytanie ulubionych portali, blogów

A tutaj znajdziecie jeszcze inne porady dotyczące nauki niemieckiego:

http://www.dw.com/de/unsere-tipps-zum-deutschlernen/a-19299925